Wednesday, 6 October 2010

suatu keperluan ker?

kengkadang aku tak faham kenapa perlu couple,sedangkan couple itu haram kerana ia akan membawa kepada penzinaan. walaupun kalau nak dating, pegi tengah orang ramai, public place, tapi masih lagi mende ni macam allowed. and kenapa bebudak lepasan tahfiz did that too??
pelik kan, walaupun mende tu dah common sekarang tapi aku rasa diorang kena fikir sendiri la. apa kebaikan n keburukan mende alah tu.


aku bukannya alim sangat nak kata mende ni n mende tu tak baik, mungkin ader orang akan fikir disebabkan aku tak couple so,senang la cakap macam tu. memang aku bukan pakai tudung labuh, pakai stokin, pakai arm guard and everything yang sangat serasi ngan bebudak yang alim. tapi aku still jugak nak cakap mende ni HARAM!!!!!!


mungkin la..ader nak couple sangat kan...tapi tak perlu kot nak jumpa tiap tiap hari then, jalan ke hulur hilir bersama dengan pasangan yang bukan ajnabi. ramai jer member2 aku yang macam tu, aku tak salah kan diorang, sebab kita member2 ni susah la kalau nak cakap kan. lagipon aku tak nak dicop atau dilabel SENGAL@POYO@NTAH PAPE.


nak tegur?????
jauh sekali........sebab ape???sebab...............
aku takut aku pun akan jadi macam tu.....
mintak jauh lah..............

tak nak....nak bercinta@couple after kahwin.............
masyuk.....tak pe la tak kenal.
semua jodoh ketentuan DIA....
kalau tertulis kita akan bahagia...maka bahagialah kita...
kalau tidak..anggap la semua tu ujian....
mungkin bukan jodoh...



jadi mulai sekarang berdoalah supaya jodoh kita dekat dengan kita...
kalau kawin pon kekal.....
walaupun tak kenal...
asalkan semua nya berlandaskan syariat islam.....


aku tak nak cakap macam orang alim...xsesuai langsung.....


ader jugak orang cakap pasal nikah gantung...\tapi sumer tu sebenarnya fahaman yang salah


Nikah Gantung Atau Kahwin Gantung Ini Merupakan Adat Melayu.Mengikut Adat Orang Melayu Apabila Mereka Berkahwin,Mereka Cuma Akad Dan Walimahnya Maybe Dalam Beberapa Tahun Yang Akan Datang Dan Dalam Tempoh Tersebut Mereka Tidak Boleh Melakukan Hubungan Suami Isteri Kerana Ditakuti Akan Menghilangkan Seri Pengantin Atau Daitakuti Mengandung Semasa Diatas Pelamin.

Adat Ini Bertentangan Dengan Islam Kerana Apabila Seseorang Itu Sudah bernikah,Wajib Bagi Isterinya Memenuhi Keinginan Suaminya Untuk Melakukan Hubungan Badan.

Sabda Junjungan Besar saw

"Jika Si Isteri Dipanggil Oleh Suaminya Kerana Perlu,Maka Supaya Segera Datang,Walaupun Dia Sedang Masak"
(Hadis Riwayat Imam Tirmizi,Hadis Hasan)

Dr Yusuf Al-Qardhawi Mengatakan:-

Dianjurkan Oleh Nabi saw suapaya si Isteri Jangan Sampai Menolak Kehendak Suaminya Tanpa Alasan yang Dapat Menimbulkan Kemarahan Atau Menyebabkan Menyimpang Ke Jalan Yang Tidak Baik.Atau Membuatnya Gelisah Dan Tegang.

Rasulullah saw Bersabda Lagi:-

"Jika Suami Mengajak Tidur Si Isteri Lalu Dia Menolak,Kemudian Suaminya Marah Kepadanya,Maka Malaikat Akan Melaknat Dia Sampai Pagi"
(Muttafaqun Alaih)

Apakah Relevennya Berkahwin Jika Tujuan Mencari Yang Halal Dari Perkahwinan Itu Tidak Dapat Dilestarikan.Biarlah Duduk Berjauhan Sekalipun Tetapi Jika Bertemu Makanya Sepatutnya Bolehlah Bersama.Tetapi Oleh Kerana Adat Masih Lagi Membelengu Kita???Adat Yang Baik Tidak Salah Tetapi Yang Salah Ialah Apabila Adat Itu Bertentang Dengan Syariat...

Wallahu a'lam
dipetik dari iluvislam


entah la...aku tak nak cakap banyak walaupun aku tahu aku da terlebih banyak taip sebenarnya ye.


walaupun aku selalu juga kalau ikut hukum,ader bersubahat sekali..tapi.....
entah la tak taw nak cakap macamne lagi.semua tu boleh dielakkan kalau diri sendiri ader perasaan takut dengan balasan Allah....

mintak jauh la sangat2....

LEBIH BAIK BERKAWAN DARI BERCOUPLE WALAU SAYANG MACAMANE PON. pendapat aku la..
sebab aku pun ader jugak orang admire BUT WE BETTER BE FRIEND UNTIL THE TIME COMES.....

insyaAllah ader jodoh CONFIRM Allah settle kan..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...